Notitietechnieken en tolkstrategieën, de deontologische code van tolken, rollenspellen…het waren maar enkele van de aspecten die tijdens de crash course aan bod kwamen. De Vlaams-Oekraïense Oksana Senyczak stond Heidi Salaets en Katalin Balogh bij voor het onderdeel ‘Terminologie’. Professor Birgitte Schoenmakers van de Huisartsenpraktijk van de KU Leuven, die veel ervaring heeft met een divers patiëntenpubliek, legde het ICE-model uit. ICE staat voor Ideas, Concerns and Expectations en is het model dat zij gebruikt om patiënten te behandelen. Ze is ook experte in health communication. Traumapsycholoog Erik De Soir leerde de cursisten omgaan met stress en resonantie.
Danny Sluyts, specialist in het ondervragen van minderjarigen die het slachtoffer zijn van o.a. trauma’s en seksueel geweld, hielp mee aan de specialisatiemodule ‘Werken met kinderen’. Als specialist in ‘Tecniek audiovisuele verhoor minderjarigen’ , kortweg T.A.M, bereidde hij de cursisten voor op die manier van werken en gaf hij hun een handig stappenplan mee.
Zeven cursisten volgden het volledige programma. “Het was een heel gevarieerd publiek, van jong tot ouder. Sommigen hebben thuis vluchtelingen opgevangen. Anderen hebben net gedaan met studeren of gaan bijna met pensioen. Ze vonden allemaal dat ze iets moesten doen”, verduidelijken Heidi Salaets en Katalin Balogh. “Sommige cursisten hadden voor de crash course zelfs vrijaf genomen. Ze hadden één ding gemeen: ze hadden nog nooit van tolken ‘as such’ gehoord. Ze spreken ook allemaal twee talen. Maar na de inleiding die collega Toon Cox voor de stad Leuven over de valkuilen had gegeven, realiseerden ze zich dat het moeilijker zou zijn dan ze aanvankelijk dachten. Maar het was een heel enthousiast, geëngageerd en leergierig publiek, ontzettend aangenaam om mee te werken.”
Het was een heel gevarieerd publiek, van jong tot ouder. Sommigen hebben thuis vluchtelingen opgevangen. Anderen hebben net gedaan met studeren of gaan bijna met pensioen. Ze vonden allemaal dat ze iets moesten doen
De wil om te helpen, om er te zijn voor mensen die hulp nodig hebben: hoewel het om een heel arbeidsintensieve cursus ging, was het engagement groot. En de reacties achteraf laaiend enthousiast. “Een heel interessante cursus. Heel geconcentreerd. Met allemaal boeiende lesgevers. Piekfijn georganiseerd. De dankbaarheid is groot, al hadden we allemaal liever nog wat meer tijd gehad”, verwoordde een van de cursisten het algemene gevoel. Ook docenten Heidi Salaets en Katalin Balogh toonden zich heel tevreden, ook met de erg positieve evaluaties vanwege de cursisten. “We hebben alles in één week tijd opgezet, al hadden we na het onderzoek over Training in Languages of Lesser Diffusion (TraiLLD) gelukkig wel de protocollen en de modellen klaar liggen. Ondanks het erg arbeidsintensieve karakter was het ook voor ons een heel dankbare en verrijkende ervaring. We hebben ook veel bewondering voor de cursisten dat zij de kracht vonden om het een hele week vol te houden. Het wederzijds respect maakte de dynamiek in de groep zo bijzonder.”
Omdat de belangstelling groot is, zal er na de paasvakantie ook op campus Antwerpen een snelcursus gesprekstolken georganiseerd worden.