Data toegang

Toegangscriteria

Toegang tot de Intego-II database kan worden aangevraagd door onderzoekers die zich bevinden bij een van de volgende in aanmerking komende instellingen:

  • Academische instellingen en hun aangesloten organisaties, waaronder ziekenhuizen en onderzoeksinstituten, behorend tot een Europees land of een niet-Europees land dat door de Europese Unie is bepaald als een land met een adequaat niveau van gegevensbescherming (zie hieronder); of
  • Niet-gouvernementele, non-profitorganisaties (inclusief gemeenschaps- of liefdadigheidsorganisaties) met een expliciet mandaat voor gezondheidsonderzoek of kennisoverdracht, behorend tot een Europees land of een niet-Europees land dat door de Europese Unie is bepaald als een land met een adequaat niveau van gegevensbescherming (zie hieronder); of
  • Andere organisaties, zoals bepaald door Intego, op voorwaarde dat de onderzoeks- of onderzoeksgerelateerde activiteit valt binnen de principes die worden onderschreven door publiek gefinancierde organisaties zoals de Europese Onderzoeksraad (ERC).

De lijst van niet-Europese landen met een adequaat niveau van gegevensbescherming kan worden geraadpleegd via: GDPR.


Toegangsprocedure data

Deze sectie beschrijft de verschillende stappen van het Intego-II data toegang proces.

Stap 1: Onderzoekers die geïnteresseerd zijn in toegang tot de Intego-II database via de beveiligde onderzoeksomgeving, moeten een Data Access Request (DAR) indienen via het onderstaande formulier. Dit DAR moet de studiedoelen, methodologie en een voorlopige lijst van geautoriseerde gebruikers beschrijven, en moet worden ingediend door de Principal Investigator. Tijdens de beoordelingsprocedure kan een introductiebijeenkomst noodzakelijk worden geacht. Na positieve evaluatie door het Intego-team wordt de Principal Investigator op de hoogte gebracht en wordt de studie beschouwd als een Goedgekeurde Studie.

Stap 2: Na goedkeuring van de studie begint de Principal Investigator met het voorbereiden van de Data Access Agreement (DAA), waarvan de sjabloon hieronder te vinden is. Door het ondertekenen van deze DAA stemt de Principal Investigator ermee in dat onderzoek binnen de scope van de Goedgekeurde Studie zal worden uitgevoerd volgens de voorwaarden zoals uitgelegd in de DAA. De Goedgekeurde Studie wordt als bijlage toegevoegd aan de DAA. Stap 1 en 2 moeten worden herhaald in geval van nieuwe studies of wijzigingen aan de Goedgekeurde Studie.

Sjabloon voor DAA: DAA Word Versie

Stap 3: Zodra de DAA is ondertekend, ondertekent en dient elke individuele geautoriseerde gebruiker de Data User Agreement (DUA) in, waarin de Goedgekeurde Studie wordt gespecificeerd waarvoor toegang wordt aangevraagd en de vereiste toegangstijd wordt aangegeven, en een geldig e-mailadres en mobiel telefoonnummer worden verstrekt. Dit laatste is vereist om toegang te krijgen tot de beveiligde onderzoeksomgeving via twee-factor authenticatie. Nieuwe geautoriseerde gebruikers binnen een Goedgekeurde Studie kunnen op elk moment worden toegevoegd volgens hetzelfde proces.

Stap 4: Het Intego-team informeert Healthdata.be over de nieuwe geautoriseerde gebruikers en verstrekt de vereiste informatie volgens de DUA, waarna Healthdata.be de inloggegevens via e-mail naar de geautoriseerde gebruikers stuurt.

Bij vragen over het data toegang proces, neem contact op met intego@kuleuven.be.

Request data access?

Fill in the form below and we will contact you as soon as possible.